

So that in the first place, I put for a general inclination of all mankind, a perpetual and restless desire of power after power, that ceaseth only in death.

Hobbes’s description, however, owes nothing to observation it is a pure thought experiment, derived from a priori assumptions about human nature: This grim yet rather poetic passage bears a remarkable similarity to Thomas Homer-Dixon’s description of conditions in modern “failed states,” torn by communal violence, in which the scarce supply of human effort and ingenuity is devoted not to bettering the human condition but to plundering one’s neighbours (Homer-Dixon et al. In such condition, there is no place for industry because the fruit thereof is uncertain: and consequently no culture of the earth no navigation, nor use of the commodities that may be imported by sea no commodious building no instruments of moving, and removing, such things as require much force no knowledge of the face of the earth no account of time no arts no letters no society and which is worst of all, continual fear, and danger of violent death and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish, and short.

Thomas Hobbes’s famous phrase, “nasty, brutish and short,” was offered as a description not of a marginalized ethnic group but of life in a (purely hypothetical) “state of nature,” where there is no central authority and power: Toutefois, la réélection, en Californie, du gouverneur Arnold Schwarzenegger sur la base d’un solide programme de réduction des émissions de dioxyde de carbone, montre que les personnes physiques sont disposées à redonner du pouvoir au Léviathan lorsqu’elles se sentent menacées.

Elles minent le souverain ou contestent ses décisions lorsqu’il cherche à limiter leurs profits. Ces « personnes non physiques » ne sont pas tenues d’adhérer au principe d’obligation de Hobbes, et pourtant, elles se sont approprié les privilèges et les protections dont jouissent les personnes physiques. Remplacez « bénéfices » par « pouvoir » et vous avez une description de la personne morale moderne, mais sans les désirs ou les craintes qui animent les personnes physiques. Les malheureuses conséquences du désir de pouvoir les incitent à édifier et à obéir à un tout-puissant État souverain : le fameux Léviathan. Thomas Hobbes émet l’hypothèse que tous les hommes sont mûs par « un désir perpétuel et fébrile d’acquérir pouvoir après pouvoir, désir qui ne cesse qu’à la mort », « le désir de bien-être et de plaisirs sensuels » et « la peur de la mort et des blessures ».
